Paradigmaváltás az egészségügyi kommunikációban

Beküldte Varga-Tarr Sándor
Varga-Tarr Sándor
Varga-Tarr Sándor még nem állította be az életrajzát
A felhasználó jelenleg nincs itt
- szombat, 25 január 2014 - Márkaterápia

 

Egyre nő az egészségügyi információigény, azonban mivel a média általában csak botrány esetén foglalkozik az egészségüggyel, így gyakran nem megfelelő a hírek szakmai háttere. Magyarországon az egészségügyi intézmények és nonprofitok sok esetben nincsenek fölkészülve arra a megváltozott kommunikációs környezetre, amely nemcsak kihívásokat, hanem rengeteg lehetőséget is tartogat. Ugyanakkor szerencsére egyre több nonprofit szervezet már nem az óriásplakátokban és a televíziós hirdetésekben látja kommunikációs lehetőségeinek határait, illetve nem média központú szemlélettel kívánják kielégíteni a betegek információéhségét. Ez azért fontos, mivel a betegek egyre inkább maguk keresik az egészségügyi információkat, és elkerülik a hagyományos tömegmédia-üzeneteket.  Mi lehet a megoldás?

A kórházaknak és egészségügyi alapítványoknak beszélniük kell magukról, és észre kell venniük, hogy üzeneteik már nem egymással harcolnak, hanem a betegek által megosztott és számukra sokszor érdekesebb hírekkel, bejegyzésekkel, blogokkal, video megosztásokkal. A cél az, hogy az egészségügyi szervezetek bekerüljenek a betegek mindennapjaiba! A párbeszéd kialakítására kiváló lehetőségeket nyújt a közösségi média, azaz a közösségi hálózatok és e-közösségek világa, valamint a párbeszédek kialakításával a kórházak és alapítványok könnyebben elérhetik céljaikat, legyen az a bizalom megerősítése a szervezetben, a szakértői imidzs felépítése, támogatás szerzése vagy adománygyűjtés.

 

„Előbb az embereket értsd meg, és csak az után a technológiát!”

- Mark Pollard, stratégiai igazgató, McCann Sydney -

 

Ez azért alakulhatott így, mivel új betegtípus van kialakulóban, az e-betegek. Ők olyan egészségügyi fogyasztók, akik az internetet használják információszerzésre, betegségükkel vagy az őket érdeklő témákkal kapcsolatban, és digitális eszközökkel is küzdenek egészségükért. Ezért van szükség az online és közösségi média kommunikációra, ahol a nonprofit egészségügyi szervezetek képesek információt biztosítani a betegek számára és párbeszédet kialakítani velük.

Az internet, a közösségi portálok és ezzel együtt a kommunikáció új formáinak jelentősége folyamatosan növekszik. Az élet minden területét érintő közösségi médiás információcsere dinamikus fejlődése több területre is hatással van, így manapság már a konzervatívnak számító egészségügyi és orvosi ellátás témáját is gyakran online tárgyalják. Az orvosi ellátás területén megjelenő modern számítógépes és telekommunikációs technika vegyes fogadtatást váltott ki, hiszen egyszerre van jelen a kételkedő, az orvos-beteg kapcsolatot féltő visszafogott hozzáállás, és a technikai fejlődéstől markáns hatékonyságnövelést és minőségjavulást várók tábora. Mindeközben a közösségi média megjelenése olyan forradalmat idézett elő az információcserében, amelyet csak a könyvnyomtatás hatásával lehet összehasonlítani.

A kommunikációs szakemberek minden üzletágban – az FMCG-től az ingatlanpiacon át a bankszféráig – tudják, hogy a közösségi média mellett érvelni nem gyors és könnyű folyamat, az egészségügyben pedig kijelenthetjük, hogy kifejezetten nehéz híveket szerezni az ügynek. Ez abból is fakad, hogy az egészségügy nem egy hagyományos „gazdasági” ágazat, így az egészségügyi PR és marketing egy olyan komplex vállalkozás, amely egyszerű szlogenekkel és érvekkel nem leképezhető. Az is probléma, hogy ahol már tisztában vannak vele, hogy szükséges lenne ennek az új eszköznek beépítése a kommunikációs stratégiába, ott sem igazán találják meg a helyét, hogy ki is foglalkozzon vele. Igazából sok esetben senki sem érzi teljesen magáénak, de ugyanakkor mindenki szeret kicsit beleszólni.

 

„Eljött az idő a paradigmaváltásra. Már nem tekinthetünk úgy a laikusokra,

mint az egészségügyi rendszer fogyasztóira, hanem a maguk valójában kell látnunk őket,

ugyanis ők nem mások, mint az egészségügy elsődleges ellátói.”

- Lowell Levin és Ellen Idler -

 

Ahhoz, hogy ezen változtassunk, elsősorban a szemléleten kell változtatni, és át kell venni ötleteket, metódusokat a magánszektorból, illetve a kereskedelmi gyakorlatból. A közösségi médiában számos terület most van kialakulóban, így nincsenek meg adott esetben a módszertani alapok, jól bevált követhető „receptek” sem. A megoldáshoz több út is vezet, és az online technológiák folyamatos fejlődés miatt nem lehet kijelenteni, hogy az egyik út jobb lenne a másiknál, illetve esetünkben nem beszélhetünk az „egy méretben kapható” megoldásról, hanem minden egészségügyi nonprofit szervezetnek, az egészségügyi ellátórendszer szereplőinek egyenként kell megtalálniuk a számukra leginkább működőképes megoldásokat. Viszont ehhez szükséges megismerni a kommunikációs környezet változásából fakadó lehetőségeket, valamint az ezeket segítő technológiai hátteret.

A közösségi média természetesen nem csodaszer, hanem csak egy újabb kommunikációs eszköz, amely biztosíthatja az egészségügyi szervezet, intézmény iránti bizalomnak a tovább építését, hogy hatékonyabban érjék el a betegeket releváns információkkal és szolgáltatásaikkal.

A lényeg tehát, amelyet fel kell ismernünk, hogy bár a kommunikációs környezetben bekövetkező folyamatos változások új kihívásokat állítanak az egészségügyi döntéshozók elé, ugyanakkor új lehetőségeket is teremtenek céljaik megvalósításának érdekében, így szükséges a kommunikációs falakat ledönteni és végrehajtani a paradigmaváltást, nem feledve, hogy mindennek végső soron nincs más célja, mint segíteni a betegeken.

Blog bejegyzés értékelése
0 szavazatok
Címkék: Címkézetlen

Hozzászólások

MÁRKATERÁPIA

Varga-Tarr Sándor, egészségügyi kommunikációs szakember vagyok, emellett szakterületem a márkapszichológia, a márkák érzelmi oldalának vizsgálata, azaz hogyan viszonyulunk a márkákhoz, mi alakítja ki ezt a kapcsolatot, és ez miként befolyásolja életünket. Célom a márkaválasztással összefüggő sajátosságok feltárása annak érdekében, hogy hatékony márkaépítő módszereket ismertethessek meg, mind az üzleti, mind a személyes célok megvalósításának érdekében. Teszem mindezt saját tapasztalatok, illetve hazai és külföldi információk alapján.